Dünyadaki bilim ve teknoloji tarihine bakacak olursak pek çok yeniliği görmek mümkündür. Bunlardan en önemlisi şüphesiz 1700’lerde İngiltere’de yaşanan sanayi devrimidir. Bu dönemden sonra bilginin güce ulaşmak için çok önemli bir araç olduğu anlaşılmış ancak günümüz dünyasında bilgiye sahip olmanın yeterli olmadığı anlaşılmıştır. 1970’li yıllardan sonra bilgi ve elektronik teknolojilerindeki yenilikler insanların bilgiye ulaşmasını kolaylaştırmıştır. Bu süreç, bilgi toplumundan, bilgiyi değere dönüştüren bir topluma evrilmemize neden olmuştur ve bilgiyi değer yaratan ürün ve fikirlere dönüştürmek hayati önem taşımaktadır.
İşte bu noktada inovasyon devreye giriyor.
Türkçede inovasyon, yenilik anlamına gelse de uygulama alanı oldukça geniştir.
İnovasyon, bilim, teknoloji ve diğer alanlara fayda sağlayan ve ticari katma değer sağlayan yaratıcı fikirler geliştirme sürecidir. İnovasyon süreci iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşama, yeni ve yaratıcı bir fikrin ortaya çıkmasıdır. İkinci adım, yaratıcı fikri hayata geçirmektir. Diğer bir deyişle ürüne, hizmete ve sürece yansıtarak katma değer yaratmaktır.
İnovasyon icatla aynı şey değildir çünkü her icat katma değer yaratmaz ve sayısız icat ticari başarı eksikliğinden dolayı hayatta kalamaz. İnovasyon çok daha önemli bir misyon sergilemektedir.
İnovasyon, dünyaya farklı gözlerle bakmayı gerektirir. Cesaret ister, defalarca başarısız olmak ve kaybetmek ister. İnovasyon, kolay bir iş değildir. Özellikle bazı ülkelerde çok zor bir sanattır. İnovasyon, mevcut alışkanlık ve geleneklere meydan okuyan bir süreçtir. İnsanlar yenilik yapanlara ve farklı düşünenlere karşı ön yargılıdırlar, hoş karşılanmazlar, “eski köye yeni gelenekler getirmeyin” derler ama yenilikçi, bu zorluklara direnmesini bilen kişidir çünkü bu direnişin farkındadır. Fikirlerini savunanlar toplumu ve geleceği şekillendirenlerdir. Kısacası yenilik, farklı olmak ve olaylara farklı bakmaktır.
Unutulmamalıdır ki, Marcel Proust’un dediği gibi, “Buluşun gerçek yolculuğu, yeni diyarlar arayarak değil farklı gözle bakarak gerçekleşir.”
İnovasyon 4 ana gruba ayrılır.
Süreç İnovasyonu:
Tamamen yeni veya önemli ölçüde iyileştirilmiş bir üretim veya teslimat yönteminin geliştirilmesi, bir süreç inovasyonu olarak kabul edilir. Bu yenilik, teknikler, ekipman ve/veya yazılımdaki önemli değişiklikleri içerir. Süreç inovasyonunun en iyi örneği şüphesiz Amazon’dur. Amazon’un piyasa değeri 1 trilyon dolardır. Türkiye’nin en büyük şirketi olan KOÇ Holding’in piyasa değeri 10,2 milyar dolar. Amazon, etkili ve yaratıcı inovasyonun yarattığı katma değerin en iyi örneğidir
Örgütsel İnovasyon:
İşletmeler yalnızca ürün ve hizmetlerini geliştirerek ve farklılaştırarak yenilik yapmazlar. Bir işletmenin rekabet avantajı kazanabilmesi ve bunu sürdürebilmesi için çalışma ve iş yapma yöntemlerini de geliştirmesi, farklılaştırması ve yenilemesi gerekmektedir. Bu geliştirme, farklılaştırma ve yenilik faaliyetlerine “organizasyon düzeyinde yenilik” adı verilir. Bunun en güzel örneklerinden biri, dünyanın en büyük beyaz eşya şirketlerinden biri olan Whirpool’un organizasyonel inovasyonu sonucunda şirket cirolarında yaşanan dikkat çekici artıştır.
Ürün/Hizmet İnovasyonu:
Farklı, yeni bir ürün/hizmet geliştirmek ve bunu pazara sunmak “Ürün/hizmet İnovasyonu” yapmak demektir. Başka bir deyişle, mevcut özelliklerine veya beklenen kullanımlarına göre yeni veya önemli ölçüde geliştirilmiş bir mal veya hizmetin piyasaya sunulmasıdır. Ancak işletmelerin yenilik yapmak için mutlaka yeni bir ürün/hizmet geliştirmesi gerekmez. Daha iyi, kaliteli ve üstün özellikler sunabilmek için var olanları yenilediklerinde ürün/hizmet inovasyonu gerçekleştirirler.
Pazarlama İnovasyonu: Ürün ve hizmetlerin daha fazla satılabilmesi ve daha fazla müşteri çekebilmesi için ürün ve hizmetleri benzerlerinden ayıracak, akılda kalacak ve tercihlerini artıracak satış ve pazarlama yöntemlerinin geliştirilmesi önemli bir inovasyon alanıdır.
Teknik Ofis olarak “İnovasyon”a önem veriyor ve her adımımızda yenilikçi adımlar atıyoruz. İhracat hizmeti verdiğimiz müşterilerimize örgütsel ve pazarlama inovasyonu yapmaları konusunda uyguladığımız stratejik ve yenilikçi bakış açısıyla kaliteli hizmet sunarak, uluslararası alanda müşterilerimize başarılı olmalarına destek oluyoruz.
İhracat danışmanlığımız kapsamında firmalara detaylı sektör ve pazar analizleri yapıyoruz. Bu çıktıları detaylı bir şekilde hizmet verdiğimiz firmalara paylaşıyor ve hedef pazarlara yönelik “Ürün/Hizmet, Örgütsel ve Pazarlama İnovasyonu” yapmaları konusunda yönlendirme yapıyoruz. Bu süreçleri, ürünlerin satışını yapmak için takip ediyor ve uyguluyoruz.